Startpagina
Opmerkelijke gebeurtenissen
Hoofdmenu
Startpagina
Nieuws
Opmerkelijke gebeurtenissen
Dossiers
Discussieforum
Nieuwsbrief
Polls
Zoek
Updates
Algemene informatie
Hulpdiensten in BelgiŽ
De Brandweer
Dringende Geneeskundige Hulpverlening
De Civiele Bescherming
Andere Diensten en organisaties
Rampenplanning
Nuttige Info
Links
STAGES - NIEUW!
Polls
Ben jij overdag als vrijwilliger beschikbaar voor jouw brandweerkorps?
 
Syndicatie (Feeds)

First-Response forum

Ga naar het forum...

Nieuwsflash
Nieuwe taak voor CB: Veiligheidssignalisatie bij incidenten op snelweg PDF Afdrukken E-mail
woensdag 19 januari 2011

De Civiele Bescherming krijgt er binnenkort een nieuwe steunopdracht bij: de beveiliging van de plaats van een ongeval op de snelweg. Als brandweer en politie geconfronteerd worden met een zware, langdurige tussenkomst, zal de Civiele Bescherming extra signalisatie plaatsen naast de veiligheidssignalisatie van brandweer en politie.

Door deze ondersteuning zorgt de Civiele Bescherming ervoor dat de plek ter hoogte van een incident veiliger wordt voor de mensen van de hulpdiensten en voor de weggebruikers.

Het pilootproject met de operationele eenheid van de Civiele Bescherming in Liedekerke, de brandweer en de Wegpolitie Oost-Vlaanderen start begin 2011.

Doeltreffende inzet

Het project verloopt in samenwerking met de brandweer en met Wegpolitie van de Federale politie. Luitenant Elmar De Geyter van de brandweer Halle: “Bij een zwaar ongeval moesten brandweerkorpsen tot nu toe soms een tweede signalisatievoertuig van een buurkorps vragen om de plek van het incident te beveiligen. Als we daarvoor nu de Civiele Bescherming kunnen vragen, dan vergroot de beschikbaarheid van de brandweerdiensten.”

Het pilootproject start begin 2011 en zal vrij snel uitgebreid worden naar Wallonië waar de operationele eenheid van Crisnée en de Wegpolitie van Luik zullen samenwerken voor de signalisatie. In mei wordt het project een eerste keer geëvalueerd en dan wordt beslist over de eventuele invoering bij de Civiele Bescherming over heel België.

Steunopdracht

De Civiele Bescherming heeft als één van haar opdrachten steunverlening aan de brandweer, politie en justitie bij zware, langdurige incidenten of onderzoeken. Marc Looze, operationeel directeur van de Civiele Bescherming: “De operationele eenheden van de Civiele Bescherming plaatsen momenteel al de nodige signalisatie voor hun eigen tussenkomsten op de openbare weg.”

De veiligheidssignalisatie omvat het plaatsen van een signalisatievoertuig met pijlbord en het afbakenen van de interventieplaats met verkeerskegels en gele knipperlichten. De personeelsleden dragen daarbij verplicht, zomer en winter, een fluo-oranje parka met reflecterende banden erop zodat ze goed zichtbaar zijn voor het aankomende verkeer.

Marc Looze: “De ervaring met de signalisatie en het beschikbare materiaal komen de Civiele Bescherming nu goed van pas voor de nieuwe opdracht: de beveiligingssignalisatie plaatsen bij incidenten op snelwegen, bruggen, parkings en op- en afritten langs die snelwegen.“

Opleiding

Eind 2010 hebben de personeelsleden van de operationele eenheid van de Civiele Bescherming Liedekerke een opleiding gekregen over “Beveiliging van interventies op de openbare weg.”

Deze cursus, die ook aan de brandweer wordt gegeven, is uitgewerkt door luitenant Elmar De Geyter in samenwerking met het Federaal Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid (KCCE).

Luitenant De Geyter: “Het belangrijkste is dat wij ons personeel sensibiliseren voor het risico dat zij lopen tijdens een tussenkomst op de weg. Signalisatie is communicatie. We moeten de weggebruiker laten weten dat er een urgentie plaatsvindt en daarvoor dienen de blauwe lichten. Maar we moeten vooral duidelijk stellen wat er van de aankomende weggebruiker wordt verwacht: richting aanduiden met gele pijlen en knipperlichten.”

10 geboden

Om het ingrijpen in het verkeer en het opstellen van het dispositief veilig te laten verlopen worden in de cursus 10 geboden gehanteerd:

1.    Kledij met hoogst mogelijke zichtbaarheid (klasse III)

2.    Langs veilige kant uitstappen en uitladen

3.    Indien nodig een veiliger moment afwachten om afbakening op te stellen

4.    Starten vanaf veilige kant

5.    Naar het verkeer blijven kijken (= achteruit stappen)

6.    Binnen beveiligde zone blijven

7.    Beveiligd door tweede man met toortslamp

8.    De vluchtweg bewaken

9.    De inzettijd zo kort mogelijk houden

10.   Bufferzone leeg houden

Elmar De Geyter: “Het is van het grootste belang dat de mensen van brandweer en civiele bescherming een goede opleiding krijgen. Hun eigen veiligheid maar ook de veiligheid van de hulpverleners, politiemensen én de andere weggebruikers op de plek van een ongeval hangen af van een goede signalisatie. De cursus omvat dus onder andere volgende luiken: het belang van beveiliging, de afbakening, de verkeersregeling en de opstelling van voertuigen.”

Bron: FOD BinZa

Forum: http://forum.first-response.be/viewtopic.php?f=6&t=42668

 
Volgende >
© 2005 VZW First-Response
All rights reserved.