Startpagina
Opmerkelijke gebeurtenissen
Hoofdmenu
Startpagina
Nieuws
Opmerkelijke gebeurtenissen
Dossiers
Discussieforum
Nieuwsbrief
Polls
Zoek
Updates
Algemene informatie
Hulpdiensten in BelgiŽ
De Brandweer
Dringende Geneeskundige Hulpverlening
De Civiele Bescherming
Andere Diensten en organisaties
Rampenplanning
Nuttige Info
Links
STAGES - NIEUW!
Polls
Ben jij overdag als vrijwilliger beschikbaar voor jouw brandweerkorps?
 
Syndicatie (Feeds)

First-Response forum

Ga naar het forum...

Nieuwsflash
Hulpverleners oefenen met computerspel PDF Afdrukken E-mail
maandag 15 december 2008

De Antwerpse provinciegouverneur Cathy Berx heeft een virtuele oefenomgeving voor hulpdiensten voorgesteld op de brandweeroefenterreinen in Ranst bij Lier. Het is een multiplayer rollenspel waarbij de hulpverleners door de ogen van hun virtuele personages kijken. Het spel kan rampscenario’s simuleren, die in het echt moeilijk te trainen zijn.

De virtuele oefenomgeving is bedoeld om bevelhebbers te trainen op rampen. Bij de brandweer zijn dat onderofficieren - verantwoordelijk voor één brandweerwagen - en officieren - verantwoordelijk voor meerdere wagens. Ook andere hulpverleners, zoals medici, politie en civiele bescherming, kunnen met het spel trainen. Gemeentebesturen en de provinciegouverneurs kunnen er eveneens hun voordeel mee doen.

Primeur
Het systeem is een primeur in België. Het wordt in het buitenland al wel gebruikt; onder meer in Nederland. Dat is het thuisland van de leverancier van de technologie, E-semble. Het bedrijfje heeft bestaande gebouwen met lasers gescand en in de virtuele omgeving ingeladen. Een van die gebouwen is bijvoorbeeld de fabriek van Exxonmobil.

In België worden vier rolgebaseerde rampenplaatsen gebruikt: een appartement, een autosnelweg met tankstation en op- en afritten, een spoorwegovergang en een petrochemische site. Of ook Belgische bedrijven hun terrein laten inscannen, is nog maar de vraag. "Meestal zien we dat een bedrijf eerst met de generische omgeving oefent, en dan pas de eigen gebouwen in de virtuele omgeving laat zetten," zegt Martijn Boosman, directeur van E-semble.

Slachtoffers
Verschillende simulaties van rampen zijn mogelijk: vliegtuigcrashes, branden of samenscholingen van hooligans. En dan kan er nog een massa slachtoffers op het terrein worden gezet, onder hen zelfs koeien en een goedheiligman.

Het spel bevat weinig tot geen artificiële intelligentie (AI). "Een bewuste keuze", licht Boosman toe. "Zo heeft de instructeur van de oefening alle vrijheid. En kan hij de oefening minder voorspelbaar maken." In dit spel is bijvoorbeeld niet ingesteld dat een vuur na zoveel minuten geblust is, maar kan de spelleider oordelen of het bluswerk voldoende was. Het weglaten van AI drukt ook de kosten.

Federaal geld
Het project gaat uit van de provincie Antwerpen maar wordt bekostigd met federaal geld. De bedrijven die omgaan met gevaarlijke stoffen, moeten geld afdragen aan de overheid wegens de omgevingsrisico’s die ze veroorzaken. Zij hebben 146.000 euro bijgedragen.

Het gebruik van het systeem is niet beperkt tot hulpverleners uit de provincie Antwerpen. De bedoeling is om het systeem mobiel te maken. Het bestaat dan ook enkel uit een laptop die als server dient en vier client-laptops. Iedereen heeft ook een extra scherm en een joystick.

In Nederland wordt de virtuele omgeving al gebruikt om te examineren. In België zal dat niet gebeuren, volgens Bart Bruelemans, ambtenaar Noodplanning van de stad Antwerpen. "Wel gaan we het gebruiken om de hulpverleners feedback te geven, aan de hand van hun eigen oefening."

Bron: ZDNet.be

Forum: http://forum.first-response.be/viewtopic.php?f=42&t=38707

 
< Vorige   Volgende >
© 2005 VZW First-Response
All rights reserved.