Startpagina
Opmerkelijke gebeurtenissen
Hoofdmenu
Startpagina
Nieuws
Opmerkelijke gebeurtenissen
Dossiers
Discussieforum
Nieuwsbrief
Polls
Zoek
Updates
Algemene informatie
Hulpdiensten in BelgiŽ
De Brandweer
Dringende Geneeskundige Hulpverlening
De Civiele Bescherming
Andere Diensten en organisaties
Rampenplanning
Nuttige Info
Links
STAGES - NIEUW!
Polls
Ben jij overdag als vrijwilliger beschikbaar voor jouw brandweerkorps?
 
Syndicatie (Feeds)

First-Response forum

Ga naar het forum...

Nieuwsflash
Verkeer topprioriteit voor lokale politie PDF Afdrukken E-mail
woensdag 06 juni 2007
Voor de lokale politie wordt waken over verkeer een hoofdtaak. Een patrouillewagen zal niet meer langs een foutgeparkeerde auto rijden.

De Commissie ter begeleiding van van de politiehervorming op lokaal niveau, onder het voorzitterschap van Brice De Ruyver, stelt in haar derde evaluatierapport dat verkeer en ordehandhaving in het verkeer expliciet als basistaak van de lokale politie moeten worden ingeschreven. Het wordt daarmee voor de meer dan 30.000 leden van de lokale politie een zevende basisopdracht, naast wijkwerking, deftig onthaal, slachtofferzorg, efficiënte interventie, lokaal speurwerk en het handhaven van de openbare orde.

Volgens de Commissie-De Ruyver - met vertegenwoordigers van zowat alle gezagsorganen inclusief Binnenlandse Zaken en Justitie - moet verkeer in het takenpakket van de lokale politie extra worden aangescherpt, omdat verkeerscriminaliteit en verkeersonveiligheid de jongste jaren een belangrijke plaats innemen in de statistieken. De politiek-maatschappelijke druk om aan verkeersveiligheid een hoge prioriteit te geven is volgens de commissie toegenomen en vertaalt zich nu al in hogere politie-inzet. 'Verkeer moet daarom bij de lokale politie een volwaardige taak worden. Als patrouillewagens nu voorbij een foutgeparkeerde wagen rijden, vragen mensen zich terecht af: 'Zien ze dat dan niet in die combi?',' aldus hoofdcommissaris Dirk Van Nuffel, voorzitter van de Vaste Commissie voor de Lokale Politie en lid van de Commissie-De Ruyver.

Volgens Van Nuffel betekent verhoogde aandacht van de politiekorpsen voor verkeer echter ook dat de lokale politie de burgers eveneens verantwoordelijk zal stellen voor hun verkeersgedrag. 'Ik heb in mijn politiezone Damme-Knokke-Heist met het geld van het verkeersveiligheidsfonds mobiele camera's gekocht, en plaats die aan de scholen. Als directies en ouders dan roepen dat we iets aan de verkeersonveiligheid moeten doen aan de schoolpoort, confronteer ik hen ook met hun eigen rijgedrag.'

Dat de 196 lokale politiezones uit het verkeersveiligheidsfonds dit jaar 83,7 miljoen euro krijgen, is voor de commissie een bijkomend argument om verkeer expliciet als aparte basistaak op te nemen. Het fonds wordt gestijfd met een deel van de opbrengst van de verkeersboetes. De Commissie-De Ruyver noemt het expliciet aanwijzen van verkeer als basistaak een noodzaak, om te vermijden dat het een routine- of vergeten opdracht zou worden bij de lokale politie.

In haar derde evaluatierapport geeft de Commissie-De Ruyver over het algemeen redelijk goede punten aan de politie, maar ze vindt wel dat de politiezones ook moeten vastleggen binnen welke tijd ze na een noodoproep ter plaatse moeten zijn. Voor de brandweer werd dat vanuit een begeleidende commissie vastgelegd op maximum twaalf minuten.

Anderzijds blijkt de burger het noodnummer wel veel te vaak te gebruiken. Meer dan de helft van de oproepen heeft niet te maken met politie-opdrachten.

redacteur
Guy Fransen

Bron: De Standaard

 
< Vorige   Volgende >
© 2005 VZW First-Response
All rights reserved.