Startpagina arrow Andere Diensten en organisaties arrow VBZR
Opmerkelijke gebeurtenissen
Hoofdmenu
Startpagina
Nieuws
Opmerkelijke gebeurtenissen
Dossiers
Discussieforum
Nieuwsbrief
Polls
Zoek
Updates
Algemene informatie
Hulpdiensten in BelgiŽ
De Brandweer
Dringende Geneeskundige Hulpverlening
De Civiele Bescherming
Andere Diensten en organisaties
Rampenplanning
Nuttige Info
Links
STAGES - NIEUW!
Polls
Ben jij overdag als vrijwilliger beschikbaar voor jouw brandweerkorps?
 

Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst PDF Afdrukken E-mail
woensdag 06 april 2005

 

De Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR) is ontstaan begin de jaren 70 doordat in deze periode de havengeul te Blankenberge regelmatig verzandde. Telkens er een stevige wind vanuit zee kwam brachten de golven redelijk wat zand mee en deze hoopte op tussen de staketsels van Blankenberge waardoor bij laag water er een zandbank te zien was. Vissers die met hun bootje terug binnen kwamen in Blankenberge werden dan ook regelmatig verrast door deze zandbank en kwamen er op vast te zitten.

Binnen de club de Vrije Noordzee Zeilers (VNZ) kwam men op het idee om een 7 meter lange werkboot te bouwen om havenwerken te verrichten en eventuele gestrande schepen los te trekken.

Image

Met de komst van deze werkboot rezen er meer en meer vragen binnen de club VNZ.

Wie mocht er mee varen, wie zal het onderhoud doen … met al deze vragen kan het niet verder binnen de vereniging. De werkboot deed meer hulpacties dan werk in de haven en daardoor werd er beslist om een vzw op te richten. Een nieuwe reddingsdienst werd geboren: de Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst met de 7meter lange stalen reddingsboot “De Roeschaert”.

Na enige tijd begon men te beseffen dat met deze logge stalen sloep, die een snelheid haalde van 7 knopen (+/- 12 Km/h), efficiënt reddingswerk en sleepwerk bijna onmogelijk werd. Plannen werden gemaakt om een snellere reddingsboot te bouwen. In 1993 was het zover, na maanden zwoegen was hij af, de eerste echte snelle reddingsboot van de VBZR: de “Sterken Dries”. Zelf ontworpen en zelf gebouwd.

Image 

Deze reddingsboot van het type “Delta” is een rib (riggid inflatable boat) met een polyester romp en is aangedreven door een CAT motor van 300Pk met waterjet (geen schroeven). Hij is 2.8m breed en 7.7m lang en haalt een max. snelheid van 35 knopen (+/- 65 km/h). Door zijn vermogen en zijn enorme wendbaarheid is hij inzetbaar tot 8 Beaufort.

Om zijn levensduur te vergroten werd er een droogdok ontworpen die in 30min volledig leeggepompt is en in 30sec volledig volloopt met water.

Maar de interventies werden almaar zwaarder en langer in tijd. Ook in zwaar weer moesten we meer uitvaren dan in het begin dus begonnen we plannen te maken om een nog grotere en betere reddingsboot te bouwen.  Ook werd de “Sterken Dries” er niet jonger op.  Na 2 jaar ontwerpen en zoeken hadden we een boot op papier, nu moest hij alleen nog gebouwd worden. Omdat dit een zeer dure onderneming zou worden en de VBZR een vrijwillige organisatie is zonder subsidie van stad of staat besliste de regering onder het “Kustactie plan” een éénmalige subsidie toe te kennen die de helft van de kosten zou dragen voor deze nieuwe reddingsboot. Na veel onderhandelen met werf en sponsors kon de nieuwe reddingsboot “Straffe Hendrik” te water gelaten worden in mei 2003.

Image 

Type van deze boot is ook een rib (riggid inflatable boat) met een aluminium romp, aangedreven door 2 CAT motoren van 450pk met 2 waterjets. Hij is 4.5m breed en 13.6m lang en inzetbaar in alle weersomstandigheden. Deze bolide haalt een snelheid van 37 knopen (+/- 68 km/h).

Niet alleen varen behoort tot de taken van de vbzr ook duiken, bergingswerk en opdrachten voor de dienst 100 worden door onze vereniging uitgevoerd.

In onze loods ligt alles vertrekkensklaar: pompen voor berging maar ook voor bluswerken, duikmateriaal, reddingspakken, EHBO materiaal, touwen maar ook onze Jeep die uitgerust is als ziekenwagen voor opdrachten van de dienst 100.

Image 

Image

Misschien vragen jullie zich af hoe wij onze niet gesubsidieerde vrijwillige organisatie draaiende houden?

Vanaf de eerste dag van haar bestaan heeft de vzw zowel organisatorisch als financieel op haar eigen benen moeten staan. De financiële bijdragen komen jaarlijks zowel van steunende leden die 50€ betalen voor een lidkaart als van giften en vergoedingen voor sleep-, pomp- en duikwerk. Met deze bijdragen kunnen de dagelijkse kosten vergoed worden. Maar indien er grotere kosten zich voordoen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe reddingsboot dan schieten de financiële middelen van de vereniging tekort.

Ons werkgebied strekt zich uit over de halve Belgische kust van Oostende tot aan Cadzand en tot aan Engeland als dit echt nodig zou zijn.

Veder draaien wij op een 20 tal mensen, die onbezoldigd 24/24 – 7/7 paraat staan om in alle weersomstandigheden de hulpbehoevenden op zee uit de nood te helpen. We beschikken over ambulanciers, duikers, verpleegkundigen, schippers, stuurmannen, navigators en opstappers. We worden opgeroepen via de politie van Blankenberge door middel van zoemers met gesproken bericht. De oproepen kunnen afkomstig zijn van de opvarenden zelf, kustwacht Oostende, Traficcenter Zeebrugge of de dienst 100.

Om deel uit te maken van deze vereniging als redder moet je woonachtig zijn te Blankenberge om binnen de 10 min te kunnen vertrekken met de boot. Een nieuwe redder dient binnen het jaar zijn vaarbrevet af te leggen en zijn attest van VHF. Na 1 jaar op proef wordt hij opgenomen als opstapper binnen de vereniging en kan hij zich opwerken naar schipper, stuurman, ….  Iedere redder dient ook de helikopter kantel proef te doen in het opleidingscentrum te Rotterdam. Verder kan je ook een opleiding volgen in Schotland voor stuurman, de cursus 100 volgen of andere opleidingen die met de scheepvaart te maken hebben.

Voor meer info kan je steeds terecht op de website www.vbzr.be of op het email adres Dit e-mailadres is beschermd door spambots, je hebt Javascript nodig om dit te kunnen bekijken .

 

Nog enkele sfeerbeelden: 

Image

Image

Image

Image

 
© 2005 VZW First-Response
All rights reserved.